En ny rapport fra Sundhedsstyrelsen, baseret på analyser af spildevandsprøver fra 29 danske renseanlæg, viser en relativ høj forekomst af fentanyl i prøver fra Fredericia. Fredericia Kommune tager oplysningerne alvorligt og er allerede i dialog med både Sundhedsstyrelsen og Politiet for at overvåge situationen nøje.
Selvom de lokale erfaringer endnu ikke bekræfter rapportens resultater om et aktuelt fentanylproblem, har kommunen stor opmærksomhed på de målinger, Sundhedsstyrelsen har fremlagt. Fentanyl er et meget potent og farligt stof, som blandt andet anvendes som smertestillende medicin til patienter med stærke smerter, også i forbindelse med kræftbehandling. Forekomsten af fentanyl i spildevandet er derfor ikke nødvendigvis et tegn på ulovligt brug, men skal vurderes i sammenhæng med anden viden og lokale oplysninger.
Fredericia Kommune har allerede et tæt samarbejde med relevante aktører på rusmiddelområdet og vil fortsat overvåge, om der sker ændringer i stofforbruget eller nye tegn på øget forekomst af fentanyl. På nuværende tidspunkt vurderes det ikke, at der er tegn på et omfattende fentanylproblem, men udviklingen vil fortsat blive fulgt nøje for at kunne reagere hurtigt, hvis situationen ændrer sig.